În momentul în care utilizează un aparat radar, polițiștii sunt obligați să respecte mai multe prevederi legale. De exemplu, au existat șoferi care au contestat amenda de viteză pentru că radarul era amplasat pe contrasens.
Șoferii care consideră că au primit o amendă de circulație în mod abuziv sau sancțiunea e prea mare, pot face contestație.
Procesul verbal de constatare a unei sancțiuni de circulație poate fi anulat astfel, dacă se constată încălcări de procedură.
Principalele sancțiuni care pot fi contestate de conducătorii auto sunt:
Legea stabilește că poate fi aplicată o singură sancțiune contravențională principală, pentru aceeași abatere, și una sau mai multe sancțiuni complementare.
Dacă amenda contravențională și avertismentul pot fi aplicate oricând unei persoane fizice sau juridice, prestarea de activități în folosul comunității se aplică doar persoanelor fizice.
În general, lipsa informațiilor complete sau corecte duc la anularea procesului verbal întocmit de polițistul constatator.
Conform legii, acest document trebuie să conțină următoarele informații:
Potrivit legii, agentul constatator este obligat să aducă la cunoștința contravenientului dreptul de a face obiecțiuni legate de conținutul actului de constatare.
Dacă există, obiecțiunile sunt trecute separat, la rubrica „Alte mențiuni”.
În cazul în care procesul-verbal nu are semnătura contravenientului, agentul constatator trebuie să desemneze un martor, pentru a contrasemna documentul. Totuși, sunt cazuri în care nu mai e nevoie de un martor asistent.
Instanța competentă este considerată judecătoria pe raza căreia a fost săvârșită contravenția.
Potrivit articolului nr. 32 din OG nr. 2/2001, contestația suspendă executarea până în momentul soluționării cauzei.
Conform legii, șoferii au la dispoziție 15 zile pentru a depune contestația, din momentul în care au fost notificați cu privire la sancțiune.
Contestația unei amenzi auto în instanță se face fie privind legalitatea procesului-verbal, fie temeinicia faptelor consemnate.
Astfel, în ceea ce privește legalitatea, șoferii contestă lipsa informațiilor sau menționarea greșită a acestora în procesul-verbal.
Temeinicia faptelor, în schimb, este mult mai subiectivă. Practic, șoferul trebuie să demonstreze că descrierea din procesul-verbal este incorectă sau că aprecierea faptelor a fost exagerată.
În prezent, Poliția Rutieră folosește două tipuri de sisteme de măsurare a vitezei șoferilor. Pistoalele radar și dispozitivele fixe, montate pe mașinile de poliție.
În cazul radarelor fixe, acestea sunt omologate și calibrate astfel încât să stabilească viteza unei mașini și când autospeciala poliție staționează, și când se deplasează.
În schimb, pistolul radar poate stabili viteza doar dacă polițistul care îl folosește stă pe loc.
Radarele pot înregistra viteza unei mașini indiferent de direcția de deplasare. Important este ca numărul de înmatriculare al acesteia să fie vizibil.
Dar, sunt situații când poliția nu poate înregistra viteza mașinilor de pe contrasens. De exemplu, pe autostradă, din cauza separatoarelor de sens, cu radarul fix nu poate fi monitorizat decât un singur sens de mers.
În schimb, dacă e folosit pistolul radar de la o înălțime care asigură vizibilitate completă asupra ambelor sensuri de mers, atunci poliția te poate „lua” indiferent pe care parte circuli.
Poliția Rutieră are în dotare peste 100 de pistoale radar. La acestea se adaugă alte câteva sute de aparate fixe, montate pe mașini.
Astfel, cei care depășesc viteza limită au tot mai puține șanse de a scăpa de amendă. Mai ales că în dotarea Poliției sunt și pistoalele TruCam II, care costă fiecare peste 13.000 de euro.
Autoritățile spun că acestea măsoară viteza în doar 0.33 secunde din momentul în care polițistul apasă trăgaciul. Ceea ce înseamnă că niciun șofer nu va reuși să frâneze în timp util pentru a păcăli pistolul radar.
Pistolul radar este echipat cu un senzor anti-bruiere și măsoară inclusiv distanța între mașini. Distanța maximă de la care pistolul radar înregistrează viteza este de 1.2 kilometri.
Totuși, pistolul radar are o limită. Acesta nu poate înregistra viteze de peste 320 km/h.